Saturday, March 9, 2013

Mengatasi sindrom pra-haid

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera semua :)

Hari ni wani nak share tentang sindrom pra haid..ada sesetengah wanita masa period tiada rasa apa-apa pun..tengok-tengok dah keluar dakwat merah..hihi..tapi sesetengah pula, macam-maca yang rasa..sakit perut, sakit kepala, mood swing dan sebagainya.

Wani pun tidak terlepas..hihi...tapi bagaimana kita nak atasi permasalahan ni, takkan nak biarkan saje kan...ada sesetengah tu untuk legakan sakit perut masa period, dorang amik ponstan...pil tahan sakit..hmm..elok kah? jika ingin mengambilnya, harus dapatkan nasihat daripada doktor..tapi lebih baik kita mencegah daripada mengubati.

http://drzubaidi.com/blog/wp-content/uploads/2012/07/Ponstan.png
Ponstan

Ok, nak berceritanya mengenai sindrom pra-haid :)
Sindrom pra-haid atau lebih dikenali sebagai PMS (Premenstrual Syndrome) adalah situasi perasaan dan rasa tidak selesa yang dialami oleh wanita menjelang haid. Ada banyak perkara yang boleh menjadi faktor atau penyebab berlakunya gejala PMS ini. Antaranya ialah ketidakseimbangan estrogen dan progesteron dalam tubuh, kadar gula yang menurun kerana pengeluaran insulin yang meningkat dengan tiba-tiba dan kekurangan vitamin B.
Pemakanan seharian kita juga mempengaruhi PMS ni..kita perlu mengambil pemakanan seimbang dan memerlukan makanan tambahan.
Sejak wani amalkan ambil mengambilan kalsium, alhamdulillah tiada lagi sakit-sakit perut masa period. Tapi kalsium yang bagaimana? Pastikan kalsium yang kita ambil tu mengandungi vitamin D dan magnesium.
kalsium + vitamin D + magnesium

Kalsium akan memberi penyerapan yang maksimum jika diambil bersama vitamin D. Sekiranya pengambilan kaslium banyak tetapi pengambilan magnesium tidak dipertingkatkan selari dengan pengambilan kalsium, kalsium akan mula berkumpul di bahagian-bahagian otot, jantung dan buah pinggang, membentuk batu karang.

Jadi, adalah amat penting bagi anda untuk memilih pil kalsium yang mempunyai vitamin D dan Magnesium.

Untuk mendapatkan pil kalsium yang SUPER lengkap ini, anda boleh menghubungi wani seperti maklumat di bawah :)

Untuk info & Order :  
Noor zawani Suhaimin (Wani)
Shaklee ID :866668 
019 658 1210 | 06 335 3952 | wanipc@gmail.com   
PM di FB : Noor zawani Suhaimin
FB Fan Page : Kesihatan Adalah Anugerah

0 comments:

Post a Comment