Saturday, September 8, 2012

Cara menambah berat badan

Assalamualaikum wbt...

Selamat pagi :) hari ni wani nak share bagaimana untuk menambahkan berat badan..kebanyakkan artikel banyak berkaitan nak kuruskan badan..bagaimana pula bagi golongan nak naikkan berat badan? yer lah..orang asyik duk tegur jer..'kurusnye ngko nih...makan byk skit'. Padahal kita da makan banyak dah..tapi berat still mcm tu jgk..xda peningkatan..nak tahu kenapa? badan kita membakar terlalu banyak kalori. Apa yang boleh kita lakukan adalah: 

Tingkatkan pengambilan makanan berkalori tinggi
Makan makanan yang memberi kalori yang tinggi dengan lebih kerap. Makanan berkalori tinggi adalah seperti nasi, pasta (sphagetti dan macaroni), kekacang (atau peanut butter) dan susu. Kurangkan memakan makanan yang tidak berkhasiat seperti mi segera dan snek yang memberikan “junk calorie“. 


Tingkatkan pengambilan protin
Protin dapat membantu meningkatkan saiz otot. Kekurangan protin membuatkan tubuh kita “mencuri” protin dari tisu otot membuatkan ia semakin mengecil. Jangan abaikan protin dalam diet harian kita. Ambil sekurang-kurangnya 1.2 gram protin untuk setiap kg berat badan. Bermakna jika berat anda 40 kg anda kalikan dengan 1.2 bersamaan dengan 48 gram protin. Anda boleh dapatkan sumber protin dari ayam, ikan, telur, daging dan susu.

Macam mana nak dapatkan berat badan yang ideal?..xkurus xgemuk..haa..boleh ikut cadangan supplemen, jadual pengambilan makanan dan tips yang disediakan

cadangan supplemen / jadual / tips

SUPPLEMEN:
Mealshakes
B Complex
Vitalea

JADUAL TAMBAH BERAT

Pagi (Sarapan) :
Makan pagi terpulang, mahu makan nasi goreng atau nasi lemak atau apa sahaja. Janji mesti ada daging / ayam / telur / ikan)
Minum susu 1 gelas (bancuh 1 sudu Mealshake)
Makan B Complex 1biji, Vitalea 1biji dengan PLAIN WATER dan bukan susu.

Brunch :
Makan roti, Minum susu 1 gelas

lunch:
Makan siang - nasi bersama lauk ayam / ikan / daging

Tea time :
Makan roti, Minum susu 1 gelas (bancuh 1 sudu mealshake)

Makan Malam:
sebaiknya 3 - 4 jam sebelum tidur makan nasi + lauk..sikit-sikit pun tak mengapa..janji makan :)
Mkn vitalea 1 biji lagi

10 minit sebelum tidur :
Makan roti sekeping.. Minum susu 1 gelas

RULES
exercise sehari 10 minit at least..drink lots of water of course :)

TESTIMONIAL:

 Bagi yang serius untuk naikkan berat badan..anda kena konsisten amalkan yea..insyaAllah anda akan mendapat berat badan yang ideal :)

SELAMAT MENAMBAH BERAT BADAN ANDA :D


Contact me, your Shaklee independent Distributor,
Noor zawani Suhaimin (Wani)
Shaklee ID :866668 
 019 658 1210 | 06 335 3952 | wanipc@gmail.com   
PM di FB : Noor zawani Suhaimin

1 comment:


  1. Untuk menambah berat badan, kita juga memerlukan strategi yang betul. Sebelum melakukan sebarang usaha, kita harus mengenalpasti corak diet kita, menganggar kandungan kalori di dalam setiap menu yang kita ambil setiap hari dan akhir sekali merancang menu diet yang baru. Untuk tujuan ini, kita digalakkan untuk memiliki sebuah diari untuk mencatat diet yang kita ambil.

    ReplyDelete