Saturday, August 4, 2012

Sakit kepala atau migrain

Assalamualaikum wbt.

Adakah anda pernah mengalami sakit kepala atau migrain? Jika YA, anda perlu teruskan pembacaan ini.

Migrain ialah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia diotak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan
sakit kepala diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala menimbulkan kesan pada pandangan dan menimbulkan satu fenomena pada pemandangan yang dipanggil aura.Ia adalah satu keadaan neurologikal yang biasa dialami oleh penduduk negara maju dan membangun. Ia biasa menyerang pada peringkat usia selepas baligh. Migrain ialah sejenis penyakit keturunan dan mempunyai kecenderungan untuk berulang.Wanita mempunyai kecenderungan mengidap migrain yang lebih tinggi berbanding lelaki(75%), kebiasaan sebelum haid dan selepas menopaus.

Simptom-simptom migrain

Berlaku apabila saluran darah di kepala menutup terlalu ketat atau membuka terlalu luas.

Sakit dirasai disebelah bahagian sahajapada satu satu masa, tetapi mungkin merebak ke seluruh kepala.

Sakitnya berdenyut-denyut dan selalunya berlaku secara perlahan-lahan dan menjadi lebih teruk selepas satu jam atau lebih. Berlarutan sekurang-kurangnya 2-4 jam atau lebih lama.

Sakit mungkin menyerang sekali dalam maasa beberapa hari atau beberapa minggu atau langsung tiada untuk beberapa bulan, Migrain biasanya berlarutan selaman beberapa jam tetapi jarang melebihi satu atau dua hari.

Sakit mungkin menjadi lebih teruk dengan tekanan, pengambilan alcohol, atau sesetengah jenis makanan seperti coklat dan serinngkali disertai rasa loya dan muntah-muntah. 

Tidur dapat melegakan sakit kepala jenis ini. Sakit ini juga berlaku semasa haid.

Mempunyai sejarah keluarga yang mengidap migraine

Faktor yang menyebabkan sakit kepala

Demam selesema yang biasa, influenza.

Demam yang disebabkan virus

Terlalu sedikit atau terlalu banyak tidur

Makanan seperti pemanis tiruan, pisang, minuman beralkohol, kopi, daging yang telah diawet dan monosodium glutamate

Kecederaan pada kepala / posttraumatic

Berlaku jangkitan di kepala atau leher

Pendedahan terhadap bahan kimia atau pencemaran

Keracunan

Kesan-kesan sampinagn daripada ubat-ubatan seperti Indomethacin, nitrat dan agen vasodilasi (agen yang menyebabkan salur darah menjadi lebih besar)

Perubahan hormon contohnya sindrom sebelum haid (PMS)

Tekanan

Gigi bernanah

Kesan-kesan akibat berhentimengambil kopi, ubat-ubatan simpatomimetik atau ubat-ubatan lain

Kesan akibat berhenti daripada mengambil dadah jalanan.

Pengambilan alkohol yang melampau

Elak mengambil makanan yang mengandungi tyramine kerana ia bertindak dengan mengurangkan kadar serotonin pada otak dan mempengaruhi saiz saluran darah. Antara makanan yang mengandungi tyramine adalah:
- Anggur atau minuman beralkohol
- Coklat
- Pemanis aspartam (pemanis gantian)
- kopi

Walaubagaimanapun, ianya bergantung sistem immune tubuh individu berkenaan.

Banyak bersujud dapat mengelakkan dari sakit kepala. Kenapa? Ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud, darah akan mengalir ke ruang tersebut dan sekaligus membekalkan oksigen pada kadar yang sesuai pada otak manusia.

Pengambilan supplement natural juga adalah langkah terbaik bagi mengelakkan migrain. Kenapa supplement lebih baik dari ubat? Kerana ia diperbuat daripada bahan makanan semulajadi, dan merupakan ekstrak daripada makanan2 yang membekalkan nutrient harian. Berbeza dengan ubat yang diformulasikan di makmal daripada jenis dadah dan sebagainya.

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.

Ostematrix ( kalsium + magnesium + vitamin D )
 
 
Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.
 
Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.
 
Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.
 
Testimonial
 

Jika anda mengalami sakit kepala atau migrain, boleh dapatkan Ostematrix dan Vitamin B Complex dengan menghubungi :

Contact me, your Shaklee independent Distributor,
Noor zawani Suhaimin (Wani)
Shaklee ID :866668 
 019 658 1210 | 06 335 3952 | wanipc@gmail.com   
PM di FB : Noor zawani Suhaimin

0 comments:

Post a Comment